Bevordering van gezond bewegingsgedrag bij kinderen tijdens de COVID-19-pandemie

Wereldwijde richtlijnen voor bewegingsgedrag bevelen aan dat kleuters (in de leeftijd van 3-4 jaar) ten minste 180 minuten aan lichaamsbeweging doen, niet meer dan 1 uur zittend beeldschermwerk verrichten en 10 tot 13 uur slaap van goede kwaliteit per dag hebben. Voor schoolgaande kinderen en adolescenten (5-17 jaar) zijn de aanbevelingen om deel te nemen aan ten minste 60 minuten matige tot intensieve lichamelijke activiteit, niet meer dan 2 uur zittend recreatief schermtijd te hebben en 9- 11 uur slaap van goede kwaliteit elke dag.
Kinderen verkrijgen hun dagelijkse fysieke activiteit doorgaans door actief naar school te reizen; lichamelijke opvoeding en pauze; georganiseerde sport, spel en dans; actief spelen; en tijd doorbrengen in speeltuinen en parken. Omgekeerd wordt het grootste deel van hun sedentaire tijd en slaap thuis verzameld. Als gevolg van de pandemie van de coronavirusziekte 2019 (COVID-19) zijn de kansen voor kinderen om te voldoen aan de richtlijnen voor bewegingsgedrag beïnvloed door schoolsluitingen en fysieke afstandsmaatregelen die door veel regeringen zijn geïmplementeerd.

Tot op heden hebben we weinig bewijs om te weten of kinderen als gevolg van huisarrest minder actief bezig zijn, later naar bed gaan en later uitslapen omdat ze niet naar school hoeven te reizen, of meer tijd zittend doorbrengen, vooral door recreatieve schermtijd. Er zijn aanwijzingen dat kinderen op ongestructureerde of niet-schooldagen (dwz wanneer ze niet fysiek op school zijn) minder actief zijn en meer zitten, met minder consistente slaappatronen, dan op schooldagen.1 Community-mobiliteitsgegevens van Google in de 15 landen vertegenwoordigd door ons auteurschap, laten zien dat – in vergelijking met de week die eindigde op 23 februari 2020, vóór de aankondiging van de pandemie van de WHO – de tijd doorgebracht op plaatsen die verband houden met fysieke activiteit, zoals parken, stranden en gemeenschappelijke tuinen, met 31% was gedaald, en reizen met het openbaar het vervoer, dat ook wordt geassocieerd met fysieke activiteit, daalde met 59% in de week die eindigde op 5 april 2020, nadat een pandemie was uitgeroepen. Daarentegen nam de verblijfsduur in de woonplaats toe met gemiddeld 17%. Vergeleken met vóór de COVID-19-crisis rapporteerden Canadezen in de leeftijd van 15-49 jaar een toename van 66% in tv-kijken en 35% meer tijd besteed aan het spelen van videogames tussen 29 maart en 3 april 2020. Interviews gedaan met 15 ouders van kleuters kinderen in Peking, China, ontdekten dat, vergeleken met pre-COVID-19, bijna alle kinderen later naar bed gingen en later wakker werden. Sedentaire schermtijd was toegenomen en de fysieke activiteitsniveaus waren erg laag, waarbij kinderen niet naar buiten mochten (niet-gepubliceerde gegevens). In Zuid-Korea hebben we tussen 27 en 31 maart 2020 97 ouders van jonge kinderen ondervraagd; 79 (81%) meldden dat de schermtijd van hun kinderen was toegenomen en 46 (94%) van 49 meldden dat het gebruik van spel- en sportfaciliteiten van hun kinderen was afgenomen.

Als deze pandemie gezond bewegingsgedrag bij kinderen heeft verminderd, moeten we ons om verschillende redenen zorgen maken. Ten eerste blijkt uit gegevens uit de pre-COVID-19-periode dat gemiddeld slechts een vijfde van de kleuters en minder dan 10% van de schoolgaande kinderen aan alle bewegingsrichtlijnen voldoet.2 Gezien de sterke associaties van gezondheidsuitkomsten met bewegingsgedrag, De gezondheid van 3, 4 kinderen zal nog meer in gevaar komen tijdens COVID-19. Ten tweede kan deze periode van thuisopsluiting – vooral als ze binnenshuis en in kleine ruimtes zijn – leiden tot een hoger risico op vitamine D-tekort5, geestelijke gezondheidsproblemen6 en bijziendheid.7 Ten derde, hoewel kinderen minder vatbaar lijken voor COVID-19, blijft of verhoogt niveaus van fysieke activiteit kunnen hun risico op luchtweginfecties verminderen.8 Ten vierde kunnen voordelen die kinderen helpen om te gaan met levensveranderende omstandigheden, zoals de rol van fysieke activiteit bij het opbouwen van veerkracht, in het gedrang komen. Ten vijfde kunnen de interactieve effecten van elk bewegingsgedrag meer uitgesproken zijn – kinderen die bijvoorbeeld minder actief zijn en meer schermtijd gebruiken, zullen waarschijnlijk slechter slapen. Ten slotte kunnen er op langere termijn mogelijk gezondheids- en economische gevolgen zijn als de nadelige gedragsaanpassingen, zoals minder activiteit, de nieuwe norm worden.9
Het is belangrijk om te onderzoeken of kinderen uit lage-inkomens- en middeninkomenslanden en kwetsbare gezinnen in hoge-inkomenslanden een bijzonder risico lopen tijdens de COVID-19-pandemie, aangezien een groter deel van deze populaties in appartementen of opvangcentra woont die blootgesteld zijn aan tot overbevolking (appendix), waardoor fysieke afstand vrijwel onmogelijk wordt. Deze groepen hebben de neiging om fysieke activiteit op te bouwen door buiten te spelen en actief naar school te pendelen, wat wordt bedreigd door een toename van de tijd binnenshuis.10 Een slechtere veiligheid in de buurt, vooral in landen waar scholen misschien wel de enige veilige speelruimte in de buurt zijn, maakt het moeilijker voor kinderen om actief te zijn als de scholen gesloten zijn. Thuis kan er sprake zijn van verminderde toegang tot internet of onvermogen om te betalen voor een verhoogd datagebruik om toegang te krijgen tot online inhoud zoals video’s en virtuele activiteitenklassen.

Veel middelen die gericht zijn op het bevorderen van gezond bewegingsgedrag bij kinderen zijn snel opgekomen. Als zodanig is er een reële behoefte om belanghebbenden te ondersteunen met een vertrouwde bron van activiteiten en samengestelde online bronnen. Bij dergelijke activiteiten en middelen moet rekening worden gehouden met gelijkheid, minimale uitrusting, bescherming van kinderen online, mogelijkheden voor ouder-kind interacties en aandacht voor kleine ruimtes. Dit is vooral cruciaal in gemeenschappen met weinig toegang tot internet.
Op basis van het gepresenteerde bewijs schetsen we onze aanbevelingen voor het bevorderen van gezond bewegingsgedrag tijdens de COVID-19-pandemie (panel). We erkennen dat veel ouders jongleren met een verminderd inkomen, voedselonzekerheid en thuiswerken terwijl ze toezicht houden op de dagelijkse scholing van hun kinderen, dus bewegingsgedrag is misschien geen prioriteit. We zijn echter van mening dat de pandemie een kans biedt om het bewustzijn van de richtlijnen voor bewegingsgedrag voor kinderen te vergroten en om hun acceptatie in alle delen van de samenleving te bevorderen.
Paneel

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.